آنالیز عددی 2 کرایه چیان

چاپ

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره
 
آنالیز عددی   انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد   کتاب‌های دکتر کرایه چیان   کتاب‌های آنالیز عددی و محاسبات عددی   1386  

به نام خدا

اللهم صل علی محمد و آل محمد


آنالیز عددی2

دکتر اصغر کرایه چیان

مشخصات کتاب

نام کتاب : آنالیز عددی2

برای دانشجویان علوم و مهندسی

نویسنده: دکتر اصغر کرایه چیان ( عضو هیأت علمی دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد )

امور فنی و چاپ: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

چاپ دوم : بهار 1386

ناشر:رواق مهر

نویسنده کتابش را در پیش گفتارش چنین توصیف می کند:

نگارش کتابی با عنوان آنالیز عددی 2 که منطبق بر سرفصل این درس باشد از سالها قبل مورد نظر مؤلف بوده است، و کتاب حاظر حاصل سالها تجربه ی اینجانب در تدریس این درس است.

اگرچه مخاطبین اصلی این کتاب دانشجویان رشته ی ریاضی کاربردی در مقطع کارشناسی هستند، ولی دانشجویان سایر رشته های علوم و مهندسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، به ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ی ریاضی کاربردی نیز می توانند از این کتاب به عنوان کتاب کمک درسی و یا کتاب مرجع استفاده نمایند.

هدف این کتاب کمک به دانشجویان است تا با اکثر روش های عددی متداول که در علوم و مهندسی با آن مواجه می شوند آشنا شوند. از آن جا که این کتاب اساساً برای تدریس نوشته شده ، حاوی مجموعه ای از مثال ها و تمرین های متنوع و ملموس است. برخی از این مسائل نظری و برخی محاسباتی هستند که تلاش برای حل آن ها به درک مطالب کمک فراوان می نماید. در پایان کتاب بخشی به راهنمایی و یا حل کامل مسائل با شماره های فرد اختصاص یافته است.

پیش نیاز لازم برای دنبال کردن مطالب این کتاب، معادلات دیفرانسیل، جبرخطی، آنالیز عددی 1 و آنالیز 1 است. از آن جا که در این کتاب الگوریتم های متعددی برای حل مسائل ارائه شده، آشنایی با یکی از زبان های برنامه نویسی برای حل مسائل با رایانه ضروری است.

این کتاب به صورت زیر طرح ریزی شده است: فصل 1 شامل روش های حل دستگاه های خطی و تجزیه و تحلیل این روش ها است. در فصل 2 روش های یافتن مقادیر ویژه و بردارهای ویژه ی ماتریس ها و کاربرد آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. فصل 3 به حل دستگاه های غیرخطی اختصاص یافته است. در فصل 4 مسائل مقدار اولیه و مقدار مرزی مورد بررسی قرار می گیرند. معادلات با مشتقات جزئی و روش های حل آن ها موضوع فصل 5 است. اگر چه در این فصل به طور عمده روش تفاضلات متناهی بررسی شده، ولی یک بخش هم جهت آشنایی دانشجویان با روش عناصر متناهی که روشی توانمند برای حل معادلات دیفرانسیل می باشد، اختصاص یافته است.