پروژه برنامه ریزی ریاضی غیر خطی با شرایط فازی با رویکرد برش الفا در بهینه سازی تابع هدف به همراه کد گمز Gams

چاپ
مقطع تحصیلی: عمومی
غیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستارهغیر فعال سازی ستاره
 
ریاضی   کتاب‌های نرم افزارهای ریاضی  

پروژه برنامه ریزی ریاضی غیر خطی با شرایط فازی با رویکرد برش الفا در بهینه سازی تابع هدف

به همراه برنامه پیاده سازی در نرم افزار Gams

مناسب برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری
تعداد صفحات فایل توضیحات: ۱۴ صفحه

تعداد فایل‌ها: ۳ فایل

توضیحات:

در این پروژه، یک مثال برنامه ریزی ریاضی غیر خطی با شرایط فازی را ساخته و با رویکرد برش الفا مقدار بهینه تابع هدف را می‌سازیم. برای حل مدل‌های ریاضی از نرم افزار GAMS استفاده کرده‌ایم.

۱- تعاریف مقدماتی

یک عدد فازی مثلثی \( \tilde{A} \) (همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است) به عنوان یک عدد سه تایی\( ( l , m , n ) \) تعریف می شود و تابع عضویت آن به صورت زیر است:

\( \mu_A (x)  = \begin{cases} 0 & x\le 1 \\ \frac{x-l}{m-l} & l \le x \le m  \\ \frac{u-x}{u-m} & m \le x \le u  \\ 0 & x \ge u \end{cases} \)

IRmath_FFLP_GAMS01-min.png - 5.72 kB

تعریف 2 (برش آلفا). برش آلفا برای مجموعه فازی \( \tilde{A} (A_{\alpha}) \) مجموعه خاصی است که شامل مجموعه‌ای از عناصر است که درجه عضویت آن‌ها  برابر یا بیشتر از مقدار آلفا است

\( A_{\alpha} = \{ x \in X \left| \mu_{\tilde{A}} (x) \ge \alpha \right. \} \)

که در آن \( \tilde{A} = ( 1,m,n ) \) به عنوان یک عدد فازی مثلثی منظور می‌شود که برش آلفای آن به صورت زیر است:

\( A_{\alpha} = [l + \alpha (m-l), u - \alpha (u-m) ] \)

در ادامه، تعاریف جدیدی برای مقایسه اعداد فازی مثلثی بر اساس اعداد فازی مثلثی اصلاح شده (TFN) ارائه شده است.

تعریف 3 (اعداد فازی مثلثی اصلاح شده (MTFN)). فرض کنید \( \tilde{A} = ( 1,m,n ) \) را می توان به عنوان یک عدد فازی مثلثی توصیف کرد، عدد فازی مثلثی اصلاح شده (همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است) به صورت زیر تعریف می شود:

\( \mu_{A_{\alpha}} (x)  = \begin{cases} \frac{x-l^{\prime}}{m-l^{\prime}} & l^{\prime} \le x \le m \\ 1 & x = m  \\ \frac{u^{\prime}-x}{u^{\prime}-m} & m \le x \le u^{\prime}   \end{cases}, \)

که در آن \( l , m ,n \) به ترتیب نشان دهنده مقدار پایین، مودال و بالای پشتیبان  \( \tilde{A} \) و همگی اعداد کریسپ هستند \( ( -\infty < l  \le m \le u < + \infty ) \) . علاوه بر این ، \( l^{\prime} \) و \( u^{\prime} \) ، به ترتیب، مقادیر پایین و بالایی اعداد فازی مثلثی اصلاح شده را نشان می‌دهند.


اطلاعات کامل رو در فایل ببینید...

این مجموعه شامل فایل pdf توضیحات (تایپ شده) و فایل برنامه نرم‌افراز گمز (Gams) می‌باشد که در یک فایل فشرده تقدیم شما می‌گردد.