زندگی نامه لاگرانژ : جوزف لوئیس لاگرانژ

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره
 

زندگی نامه لاگرانژ در سایت ریاضیات ایران

جوزف لوئیس لاگرانژ

Joseph Louis Lagrange

تولد: 25 ژانویه 1736 در تورین[1]، ساردینیا-پیمونت[2] (ایتالیا)

وفات: 10 آوریل 1813 در پاریس، فرانسه

گالری تصاویر در انتهای مطلب

جوزف-لوئیس لاگرانژ[3] معمولاً به عنوان یک ریاضیدان فرانسوی شناخته می‌شود، اما دایره المعارف ایتالیایی او را یک ریاضیدان ایتالیایی معرفی می‌کند. آنها قطعاًً توجیه این ادعا را دارند چون لاگرانژ در تورین متولد و به نام جوزپه لودویکو لاگرانژیا تعمید داده شد. پدر لاگرانژ جوزپه فرانچسکو لودوویکو لاگرانژیا بود که خزانه دار اداره کارهای ساختمانی و استحکامات در تورین بود، و مادرش ترزا گراسو تنها دختر پزشک کامبیانو[4]، شهری در نزدیکی تورین، بود. لاگرانژ بزرگترین فرزند از یازده فرزند خانواده‌اش بود، اما یکی از دو فرزندی بود که به بزرگسالی رسید. تورین پایتخت دوک نشینی سووی[5] بود اما در سال 1720، شانزده سال قبل از تولد لاگرانژ، پایتخت پادشاهی ساردینیا شد. خانواده لاگرانژ پیوندهای فرانسوی از سمت پدر داشتند، پدربزرگش کاپیتان سواره نظام فرانسه بود که فرانسه را ترک کرد تا برای دوک ساووی کار کند. لاگرانژ همیشه نسبت به تبار فرانسوی خود متمایل بود، زیرا به عنوان یک جوان نامش را به صورت Lodovico LaGrange امضا می‌کرد که فرم فرانسوی نام خانوادگی‌اش بود. علیرغم این واقعیت که پدر لاگرانژ در دربار پادشاه ساردینیا موقعیت شغلی بالایی داشت، خانواده او ثروتمند نبودند، زیرا پدر لاگرانژ مبلغ هنگفتی از پول در سرمایه گذاری‌های ناموفق مالی از دست داده بود. پدر لاگرانژ شغل وکالت را برای او در نظر گرفته بود و لاگرانژ نیز این را با اشتیاق پذیرفت! او در کالج تورین تحصیل کرد و رشته مورد علاقه‌اش لاتین کلاسیک بود. در ابتدا او علاقه زیادی به ریاضیات نداشت، و هندسه یونانی را کسل کننده می‌پنداشت.

علاقه لاگرانژ به ریاضیات زمانی آغاز شد که او یک نسخه از کارهای هالی[6] مربوط به سال 1693 در مورد استفاده از جبر در فیزیک نور را خواند. او همچنین با تدریس عالی بکاریا در دانشکده تورین به فیزیک جذب شد و تصمیم گرفت که در ریاضیات برای خودش شغلی ایجاد کند. شاید دنیای ریاضیات از پدر لاگرانژ برای سرمایه گذاری های مالی نادرستش تشکر کند، زیرا لاگرانژ بعدها اذعان کرد: -

... « ... اگر من ثروتمند بودم، احتمالاً خودم را وقف ریاضیات نمی‌کردم. ...»...

او قطعاً تمام زندگی خود را به ریاضیات اختصاص داده بود، اما عمدتاً ریاضی را خود خوان فراگرفته بود و از تحصیل در محضر ریاضیدانان برجسته برخوردار نشده بود. در 23 ژوئیه 1754 او اولین اثر ریاضی خود را که در قالب نامه‌ای به زبان ایتالیایی بود و به جولیو فانانو[7]  ارسال شده بود را منتشر کرد. شايد هیجان انگيزترين قسمت آن نامي بود كه لاگرانژ در اين مقاله نوشت: لوييج د لا گرانژ تورنير. این اثر یک شاهکار نبود و تا حدی به این واقعیت اشاره می‌کرد که لاگرانژ تنها و بدون راهنمایی‌های یک استاد ریاضی کار می‌کرد. این مقاله مقایسه‌ای بین قضیه دوجمله‌ای و مشتقات متوالی حاصلضرب توابع را بیان می‌کرد. لاگرانژ قبل از نوشتن مقاله به زبان ایتالیایی برای انتشار، نتایج را طی نامه‌ای به زبان لاتین به اویلر، که در آن زمان در برلین کار می‌کرد، فرستاده بود. یک ماه بعد از این که مقاله منتشر شد، لاگرانژ متوجه شد که این نتایج در مکاتبات بین یوهان برنولی و لایبنیتس آمده است. لاگرانژ به شدت از این موضوع ناراحت شد، زیرا او از این می‌ترسید که گفته شود که با تقلب نتایج دیگران را کپی کرده است. با این حال این شروع کمتر برجسته باعث شد که لاگرانژ تلاش خود را برای ایجاد نتایج شایستگی واقعی در ریاضیات، دو برابر کند. او کارش را بر روی تاتوکرون[8]، منحنی که در آن یک ذره وزنی در یک زمان ثابت و مستقل از موقعیت اولیه‌اش، به یک نقطه ثابت می‌رسد، شروع کرد. در پایان سال 1754 او چندین کشف مهم در تاتوکرون انجام داد که به موضوع جدیدی از حساب تغییرات کمک می‌کرد (که ریاضی دانان قبلاً شروع به مطالعه این موضوع کرده بودند اما نام «حساب تغییرات» بعد از اکتشافات اویلر در سال 1766 به آن اختصاص یافت).

برای مشاهده ادامه مطلب لطفا به سایت وارد شده و یا ثبت نام نمایید

جدیدترین محصولات

Cambridge International AS and A Level Mathematics May June 2021 9709-2 With Mark Scheme Cambridge International AS and A Level Mathematics May June 2021 9709-2 With Mark Scheme بازدید (804)
Cambridge International AS and A Level M...
Cambridge International AS and A Level Mathematics May June 2020 9709-1 With Solution Cambridge International AS and A Level Mathematics May June 2020 9709-1 With Solution بازدید (507)
Cambridge International AS and A Level M...
Cambridge International AS and A Level Mathematics February March 2020 9709 With Mark Scheme Cambridge International AS and A Level Mathematics February March 2020 9709 With Mark Scheme بازدید (571)
Cambridge International AS and A Level M...
Cambridge International AS and A Level Mathematics October November 2021 9709-3 With Mark Scheme Cambridge International AS and A Level Mathematics October November 2021 9709-3 With Mark Scheme بازدید (663)
Cambridge International AS and A Level M...
Cambridge International AS and A Level Mathematics October November 2021 9709-2 With Mark Scheme Cambridge International AS and A Level Mathematics October November 2021 9709-2 With Mark Scheme بازدید (592)
Cambridge International AS and A Level M...

فایل های تصادفی

پاسخ تشریحی میانترم ریاضی عمومی دو صنعتی شریف آذر 1395 پاسخ تشریحی میانترم ریاضی عمومی دو صنعتی... بازدید (17861)
پاسخ تشریحی میانترم ریاضی عمومی یک دانشگ...
پاسخ تشریحی آزمون شماره 4 آمار و احتمال پایه یازدهم پاسخ تشریحی آزمون شماره 4 آمار و احتمال ... بازدید (8975)
پاسخ سوالات آمار و احتمال پایه یازدهم دب...
پاسخ تشریحی نمونه سوال ریاضی هشتم خرداد ۱۳۹۶ قزوین پاسخ تشریحی نمونه سوال ریاضی هشتم خرداد ... بازدید (9099)
پاسخ تشریحی نمونه سوال ریاضی هشتم خرداد ...
حل تمرین ریاضی عمومی ۲ دکتر کرایه چیان فصل اول حل تمرین ریاضی عمومی ۲ دکتر کرایه چیان ف... بازدید (13679)
حل المسائل کتاب ریاضی عمومی ۲ دکتر محمدع...
جزوه ریاضی عمومی 3 دانشگاه آزاد بروجرد دکتر میرزایی جزوه ریاضی عمومی 3 دانشگاه آزاد بروجرد د... بازدید (9238)
جزوه ریاضی عمومی 3 دانشگاه آزاد بروجرد د...

پربازدیدترین محصولات

حل المسائل کتاب نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن (مبانی ریاضی) لین و لین حل المسائل کتاب نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن (مبانی ریاضی) لین و لین بازدید (79807)
پاسخ سوالات و تمرینات کتاب نظریه مجموعه ...
مثلث نوشته دکتر میرزاوزیری مثلث نوشته دکتر میرزاوزیری بازدید (40223)
کتاب مثلث دکتر میرزاوزیری ، رمز فایل www...
اشتباه سوزنبان دکتر میرزاوزیری اشتباه سوزنبان دکتر میرزاوزیری بازدید (37716)
نویسنده : دکتر مجید میرزاوزیری ؛ چاپ او...
نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن (مبانی ریاضی) لین و لین نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن (مبانی ریاضی) لین و لین بازدید (37036)
کتاب نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن (مبا...
آشنایی با نظریه گراف، دوگلاس بی وست آشنایی با نظریه گراف، دوگلاس بی وست بازدید (34387)
دانلود کامل کتاب آشنایی با نظریه گراف دو...

جشنواره ملی رسانه های دیجیتال

امنیت در پرداخت ها

تعداد بازدید مطالب
15533333

ارسال پیام برای ما

  Mail is not sent.   Your email has been sent.
بالا