زندگی نامه لاپلاس

رای دهی: 5 / 5

فعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستارهفعال سازی ستاره
 

زندگی نامه لاپلاس در سایت ریاضیات ایران

پییر سایمون لاپلاس

Pierre-Simon Laplace

تولد:  بیست و سوم مارس 1749 در محله بومونت ان آنوژ (Beaumont-en-Auge)، منطقه نرماندی (Normandy) در شمال غربی فرانسه

فوت: پنجم مارس 1827 در پاریس فرانسه

 

پدر پییر سایمون لاپلاس، پییر لاپلاس(Pierre Laplace)، در کار تجارت شراب سیب بود و درآمد خوب و زندگی مرفهی داشت. مادر لاپلاس، ماری‌آنه سوشون(Marie-Anne Sochon)، عضوی از یک خانواده مزرعه دار نسبتاً ثروتمند که مالکیت زمین های محله تورگویل در منطقه نرماندی را داشتند بود.  در بسیاری از گزارش های زندگی لاپلاس ذکر شده که خانواده‌اش مزرعه دارانی فقیر یا کشاورزان رعیت بوده‌اند که این نسبتاً غیر دقیق به نظر می‌رسد. شواهد کمی از موفقیت‌های تحصیلی خانواده اش وجود دارد. یکی از این افراد عموی لاپلاس است که گمان می شود معلم ریاضیات دبیرستان بوده است و به این صورت بیان شده است:

...« گزارشات ثبت شده ی کمی درباره ی تمایزات فکری خانواده وجود دارد که فراتر از آن چیزی است که از طبقه ی مرفه و فرهیخته ی محلی و نسبتا با اصالت انتظار می‌رود. » ...

 

لاپلاس در سنین 7 تا 16 سالگی دانش آموز روزانه در یک مدرسه مذهبی در بومونت-ان-آنوژ (Beaumont-en-Auge) بود. پدر لاپلاس انتظار داشت که او شغلی در کلیسا داشته باشد. در واقع در آن زمان کار در کلیسا یا خدمت در ارتش مشاغلی عادی برای دانش آموزان مدرسه بود. در سن 16 سالگی لاپلاس وارد دانشگاه کائن (Caen University) شد. چون که او هنوز قصد داشت وارد کلیسا شود در رشته ی الهیات مشغول به تحصیل شد. با این حال در طول دو سال تحصیل خود در دانشگاه کائن، لاپلاس به هوش، استعداد و عشق خود به ریاضی  پی برد. کشف و صحه گزاری بر این استعداد لاپلاس، بیشتر توسط دو استاد ریاضیات دانشگاه کائن، گادبلد (C Gadbled) و لی کانو (Le Canu)، بود که گرچه اساتید معروفی  نبودند اما استعداد فوق العاده‌ی لاپلاس را در ریاضیات انتشار دادند.

هنگامی که لاپلاس متوجه شد ریاضیات رشته‌ی مورد علاقه اش است دانشگاه کائن را بدون اخذ مدرکش ترک کرد و رهسپار شهر پاریس شد.او معرفی نامه اش را که از دانشگاه کائن برای استاد دالامبرت (d'Alembert) نوشته شده بود را به همراه خودش داشت. گرچه لاپلاس به هنگام رسیدن به پاریس فقط نوزده سال داشت اما او سریعاً استاد دالامبرت را تحت تاثیر قرار داد. دالامبرت نیز نه تنها شروع به آموزش ریاضیات به لاپلاس کرد بلکه تلاش کرد تا برایش  شغل و جایگاه مناسبی ایجاد کند تا بتواند هزینه های زندگی اش را تامین کند. پیدا کردن یک جایگاه مناسب برای چنین مرد با استعدادی به نظر سخت نبود و لاپلاس به عنوان استاد ریاضیات در مدرسه ی نظامی (École Militaire) منصوب شد. گیلسپی (Gillespie) می نویسد:

...« تدریس هندسه، مثلثات، آنالیز مقدماتی و استاتیک به نوجوانان خانواده های موجه، اکتساب و پیشرفت متوسط و عدم تعهد و ارتباط با موضوعات مورد مطالعه اش انگیزش کمی برای او داشت اما باعث می شد مخارج اقامت در پاریس را تامین کند. » ...

برای مشاهده ادامه مطلب لطفا به سایت وارد شده و یا ثبت نام نمایید

جدیدترین محصولات

Cambridge International AS and A Level Mathematics May June 2021 9709-2 With Mark Scheme Cambridge International AS and A Level Mathematics May June 2021 9709-2 With Mark Scheme بازدید (641)
Cambridge International AS and A Level M...
Cambridge International AS and A Level Mathematics May June 2020 9709-1 With Solution Cambridge International AS and A Level Mathematics May June 2020 9709-1 With Solution بازدید (462)
Cambridge International AS and A Level M...
Cambridge International AS and A Level Mathematics February March 2020 9709 With Mark Scheme Cambridge International AS and A Level Mathematics February March 2020 9709 With Mark Scheme بازدید (521)
Cambridge International AS and A Level M...
Cambridge International AS and A Level Mathematics October November 2021 9709-3 With Mark Scheme Cambridge International AS and A Level Mathematics October November 2021 9709-3 With Mark Scheme بازدید (588)
Cambridge International AS and A Level M...
Cambridge International AS and A Level Mathematics October November 2021 9709-2 With Mark Scheme Cambridge International AS and A Level Mathematics October November 2021 9709-2 With Mark Scheme بازدید (527)
Cambridge International AS and A Level M...

فایل های تصادفی

آمادگی برای امتحان ریاضی عمومی یک - روشهای انتگرالگیری آمادگی برای امتحان ریاضی عمومی یک - روشه... بازدید (9010)
آمادگی برای امتحان ریاضی عمومی یک - روشه...
مقدمه و فهرست مطالب مبانی علوم ریاضی، پیام نور، بیژن زاده مقدمه و فهرست مطالب مبانی علوم ریاضی، پی... بازدید (18263)
مقدمه و فهرست مطالب کتاب مبانی علوم ریاض...
نظریه گراف ها و کابردهای آن، باندی نظریه گراف ها و کابردهای آن، باندی... بازدید (23207)
Geraph Theory ، مترجم حمید ضرابی زاده...
جزوه کنترل بهینه و حساب تغییرات دکتر فراهی جزوه کنترل بهینه و حساب تغییرات دکتر فرا... بازدید (21200)
جزوه درس کنترل بهینه و حساب تغییرات دکتر...
Cambridge International AS and A Level Mathematics May June 2020 9709-1 With Solution Cambridge International AS and A Level M... بازدید (462)
Cambridge International AS and A Level M...

پربازدیدترین محصولات

حل المسائل کتاب نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن (مبانی ریاضی) لین و لین حل المسائل کتاب نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن (مبانی ریاضی) لین و لین بازدید (79451)
پاسخ سوالات و تمرینات کتاب نظریه مجموعه ...
مثلث نوشته دکتر میرزاوزیری مثلث نوشته دکتر میرزاوزیری بازدید (40171)
کتاب مثلث دکتر میرزاوزیری ، رمز فایل www...
اشتباه سوزنبان دکتر میرزاوزیری اشتباه سوزنبان دکتر میرزاوزیری بازدید (37679)
نویسنده : دکتر مجید میرزاوزیری ؛ چاپ او...
نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن (مبانی ریاضی) لین و لین نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن (مبانی ریاضی) لین و لین بازدید (36861)
کتاب نظریه مجموعه ها و کاربردهای آن (مبا...
آشنایی با نظریه گراف، دوگلاس بی وست آشنایی با نظریه گراف، دوگلاس بی وست بازدید (34316)
دانلود کامل کتاب آشنایی با نظریه گراف دو...

مطالب تصادفی

جشنواره ملی رسانه های دیجیتال

امنیت در پرداخت ها

تعداد بازدید مطالب
15448832

ارسال پیام برای ما

  Mail is not sent.   Your email has been sent.
بالا